
interview Ria Hofstede
‘Ik ben in een hotel geboren en getogen, dat servicegerichte zit in mijn aard, is er echt met de paplepel ingegoten.’
De in Friesland geboren Ria Hofstede werkte als secretaresse bij kalfsvleesproducent VanDrie Group. Ze woont in Apeldoorn en zocht naast haar werkzame bestaan een leuke en ontspannen bezigheid. In 2005 viel haar oog op een advertentie in een huis-aan-huisblaadje. Paleis Het Loo wierf vrijwilligers voor een nieuwe publieksvoorziening: ‘Wat dat was, stond er niet bij, maar ik was getriggerd. Dit kan iets voor mij zijn’.
Je solliciteerde op een niet nader omschreven dienst.
‘Ja, klopt. Ik stuurde een e-mail naar Stichting ’t Konings Loo, die toen de vrijwilligers aanstuurde en aanstelde. Ik werkte niet fulltime, was op donderdag vrij en in de weekenden beschikbaar. Na enige tijd kreeg ik een uitnodiging voor een bijeenkomst waarin uitgelegd zou worden wat die nieuwe dienst inhield. Op dat moment kon je aangeven of het iets voor je was. Nou dit leek me wel. Dus een volmondig ja’.
Op wat?
‘Het ging om de uitgifte van audiotours. Het heeft al met al nog een klein jaar geduurd voordat de audiotour werkelijk van start ging, ik meen in mei 2006. De uitgifte gebeurde vanuit de fraaie Bentinckkamer, onze desk stond in de deuropening. Een erg mooie prominente plek met een fantastisch uitzicht op een schilderij van Thérèse Schwartze. We vonden het dan ook jammer dat we moesten verhuizen naar het onderhuis. Maar alles went’.
Luisterde je naar de audioverhalen?
‘Jazeker. Ook kregen we voor aanvang van de definitieve ingebruikname tekst en uitleg van het bedrijf dat de tours maakte. En zeker in het begin hebben we zelf diverse rondjes met de audiotour door het paleis gelopen. Die route duurde ongeveer een uur’.
Nu zijn er nieuwe apparaten en andere verhalen.
‘Maar de uitgifte is in principe niet veranderd. Ook nu leg je uit hoe de audio-devices werken en dat men twee routes kan lopen, te weten de oost- en de westroute. Nieuw is dat men ook een Loo-app kan downloaden op de mobiel, waarin de tours zijn opgenomen, plus veel leuke ‘weetjes’ over bijvoorbeeld de tuinen. En niet te vergeten, het is gratis, terwijl men voor het huren van een audiotour toch extra moet betalen. En praktisch iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Maar niet iedereen is hier even handig in, dus helpen we graag bij het downloaden van de Loo-app en het starten van de tour’.
“Zeker in het begin hebben we zelf diverse rondjes met de audiotour door het paleis gelopen.”
“Je krijgt er zelfs vriendinnen bij, waarmee je privé ook leuke dingen doet.”
“Paleis Het Loo maakt zo het verschil; een gastvrije ontvangst.”
Wat voor ‘werkgever’ is Paleis Het Loo?
‘Een goede. We werken in een prachtige, koninklijke omgeving en hebben veel voordelen. Zo krijgen we altijd voor de opening van een nieuwe expositie een preview plus uitleg van degene die de tentoonstelling heeft samengesteld. Deze achtergrondinformatie is voor ons zeer waardevol in onze contacten met de bezoekers’.
Je zit in de Vrijwilligersraad. Wat doet zo een raad?
‘Deze komt op voor de belangen van de vrijwilligers, zo simpel is het. De raad geeft feedback aan de directie. Iedere discipline is vertegenwoordigd; van de shuttlebestuurders tot de onkruidwieders van de Von Wied Club’.
Waarom blijf je vrijwilliger?
‘Omdat het leuk is. En ook net zo belangrijk, er zijn fijne contacten onderling. Je krijgt er zelfs vriendinnen bij, waarmee je privé ook leuke dingen doet, zoals naar de sportschool en onze dinsdagmorgenwandeling in het paleispark. De groep vrijwilligers is best hecht. En het geeft veel voldoening als de bezoekers na afloop van de audiotour aangeven dat ze het zo mooi hebben gevonden. En soms heb je dan hele leuke gesprekken. Dat is bijzonder en maakt het vrijwilligerswerk de moeite waard’.
Je bent eigenlijk servicemedewerker.
‘Jazeker en zo heten we nu ook: servicemedewerkers. Je bent er om het voor de bezoeker zo plezierig mogelijk te maken. Je bent het visitekaartje van Paleis Het Loo. Ik ben in een hotel geboren en getogen, dat servicegerichte zit in mijn aard, is er echt met de paplepel ingegoten. Ons hotel-restaurant stond midden in het dorp (Ermelo), alles gebeurde bij ons; vergaderingen van plaatselijke verenigingen, huwelijksrecepties, een borreltje voor het muziekkorps na afloop van bijvoorbeeld een optocht ter gelegenheid van toen nog Koninginnedag. En door mijn werkzaamheden als secretaresse bij een internationaal bedrijf ken ik mijn talen. Dus handig om onze buitenlandse bezoekers in hun eigen taal te kunnen verwelkomen. Het beperkt zich wel tot Engels, Duits en Frans’.
Er gaat meer veranderen.
‘We zijn in het begin van de nieuwbouw in de bouwput rondgeleid. En onlangs voor de tweede keer, maar nu in de opgeleverde ondergrondse uitbouw. Een heel verschil, vijfduizend vierkante meter onder de grond erbij. Ik kon me daar geen voorstelling van maken, maar het is gigantisch. Spannend voor ons om dit te gaan ervaren en welke uitbreidingen er zullen zijn met betrekking tot onze werkplekken. Er is zo veel meer aan bezoekersruimte en uiteraard hopen we op grote bezoekersaantallen. Wat ik wel weet is dat er een garderobe komt waar de bezoekers hun jas kunnen afgeven. Paleis Het Loo maakt zo het verschil; een gastvrije ontvangst. De bezoeker moet zich speciaal voelen’.
Wat is de grootste verandering?
‘Een grote verandering voor zowel de servicemedewerkers als de winkelvrijwilligers is dat vrijwilligers nu zij aan zij naast vaste medewerkers werken. Aanvankelijk hadden we wat koudwatervrees – al die jaren werkten de vrijwilligers alleen met elkaar samen – en het was best even wennen, maar we vinden het leuk om naast de vaste medewerkers op de werkvloer te staan. Je leert ervan en we zijn meer een eenheid. Dat is prettig voor iedereen. En sinds 2022 sta ik ook in de winkel, dit vind ik ook superleuk’.